Szkolenia i praktyki w Gabinecie DEMOSTENES

„Jestem początkującą w wykonywaniu zawodu logopedy. Jakie szkolenia radzi mi pan odbyć, abym miała zadowolenie i dobre efekty w pracy?”

„Odbyłam wiele szkoleń, bywałam na wielu konferencjach, po których czuję dyskomfort, gdyż nadal jestem zielona i bywam zakłopotana, gdy staję przed konkretnym problemem zawodowym. W czasie studiów stanowczo za mało było zajęć praktycznych. Uczelnia nie daje umiejętności praktycznych. Uważam, że takie umiejętności może dać dobry praktyk. Spotykałam praktyków, którzy niechętnie  dzielili się swoim doświadczeniem z młodszymi. Co mi pan radzi? Gdzie mam szukać możliwości szkolenia praktycznego? Mieszkam zbyt daleko od pana, by skorzystać z pana osiągnięć i doświadczenia praktycznego”.

Te i podobne opinie oraz pytania otrzymuję od logopedów, którzy odczuwają dyskomfort kształcenia uczelnianego w zetknięciu się z realiami praktyki. W niniejszym materiale spróbuję skrótowo odpowiedzieć zbiorczo na najczęściej zadawane pytania i prośby kierowane do mnie.

  1. Najlepszą formą szkoleń są takie, w których osoba szkoląca się uczestniczy  w całym procesie terapii, poczynając od etapu diagnostycznego. Taki rodzaj szkolenia wymaga od osoby szkolącej się uczestnictwa u boku szkolącego przez dłuższy czas. W czasie takich zajęć praktykant ma możliwość poznania etapu diagnostycznego, narzędzi i metod diagnozowania oraz uczestniczy w powstawaniu planu i koncepcji programu terapeutycznego w zarysie. W czasie kolejnych wizyt, tego samego pacjenta, ma możliwość weryfikacji, korygowania i modyfikowania planu i założeń wstępnych oraz może współuczestniczyć w prowadzeniu go pod okiem doświadczonego specjalisty. Ma też możliwość obserwowania całego warsztatu narzędziowego, metodycznego, koncepcyjnego i terapeutycznego w procesie terapii.  Ma możliwość oceny zastosowanych narzędzi i wdrożonych procedur.
  2. Bardziej intensywną formą szkolenia praktycznego jest prezentacja i omawianie wybranych przypadków o określonej jednostce diagnostycznej (np. afazja, dyslalia, jąkanie, rynolalia). Ten rodzaj szkolenia mogą wybierać te osoby, które chcą się specjalizować (doskonalić) w określonych jednostkach. Dobrze jest, gdy mają już jakieś ogólne doświadczenie zawodowe, gdy nie muszą startować od zera. Walorem tego rodzaju szkoleń praktycznych jest intensyfikacja przekazu treści i  umiejętności na określony (zawężony do wybranej jednostki) temat. Mankamentem takich szkoleń jest ich opisowy, a nie poglądowy charakter oraz brak żywego kontaktu z pacjentem. Dlatego w czasie takich szkoleń w Gabinecie DEMOSTENES sięga się po materiał wideo, by przybliżyć realia praktyki, by zaprezentować pacjentów o określonej jednostce.
  3.  Jeszcze inną formą szkoleń prowadzonych w Gabinecie DEMOSTENES są zajęcia konsultacyjno-szkoleniowe. Zainteresowane osoby przyjeżdżają aby skonsultować trudny terapeutycznie przypadek, by omówić diagnozę i planowane procedury terapeutyczne, by poznać algorytm postępowania terapeutycznego i narzędzia wspomagające terapię. W czasie kilkugodzinnego spotkania opracowuje się strategie i kilka opcji postępowania oraz ich modyfikacje.
  4.  Prowadzone są też szkolenia praktyczne poświęcone metodyce użytkowania określonego urządzenia elektronicznego lub programu komputerowego zakupionego w Gabinecie DEMOSTENES. Walorem tych szkoleń jest to, że dają one umiejętność efektywnego wykorzystania zakupionego sprzętu oraz wiedzę uzasadniającą wspieranie praktyki nabytym narzędziem. Obecność na takim szkoleniu daje większą pewność, że zakupiony sprzęt będzie wspomagał oddziaływania, że nie będzie leżakował zapomniany.

Kropla praktyki znaczy więcej niż morze teorii.

Tę prawdę cenią ci, którzy chcieli zainwestować  w umiejętności praktyczne. Z umiejętności praktycznych, a nie z tytułów i zgromadzonych certyfikatów,  jesteśmy rozliczani przez pacjentów. To umiejętności praktyczne kreują renomę naszych usług i prestiż naszego zawodu. One decydują też o tym, czy ktoś przyjdzie do naszego gabinetu po pomoc. To one decydują  o naszym poczuciu w roli zawodowej  i o efektach terapeutycznych. To umiejętności praktyczne i dobra renoma świadczonych usług zapewniają nam klientelę i dochody. Miejmy świadomość tego, że nabycie umiejętności praktycznych daje nam do ręki narzędzia do bycia efektywnym, do kreowania opinii o naszych usługach. Skoro umiejętności praktyczne tak wiele znaczą, to zechciejmy docenić czyjeś umiejętności, do których ktoś dochodził na drodze wyrzeczeń osobistych i rodzinnych, kosztem wolnego czasu i czynionych inwestycji na samokształcenie. Jeśli ktoś taki chce się dzielić swoim doświadczeniem i umiejętnościami, jeśli nie ukrywa swoich knifów zawodowych, to miejmy świadomość, że jego wiedza i przekazywane umiejętności zasługują na odpowiednie honorarium.

W Gabinecie DEMOSTENES zaopatrują się w sprzęt i pomoce oraz odbywają szkolenia logopedzi, psychoterapeuci, pedagodzy, studenci i wykładowcy z krajowych i zagranicznych ośrodków oraz osoby noszące się z zamiarem otwarcia prywatnego gabinetu. Na szkolenia należy zapisywać się na dwa tygodnie przed planowanym terminem. Szkolenie te prowadzone są indywidualnie i w grupach zainteresowanych tym samym tematem. Tematykę szkoleń podano na stronie: www.demostens.pl  (strona dla specjalistów) w linku SZKOLENIA I PRAKTYKI.

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Efektywność logopedy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.