Jak pozbyć się rotacyzmu?


Jak pozbyć się rotacyzmu?

Co z tym rotacyzmem?
Korekcja rotacyzmu

Od jakiegoś czasu otrzymuję coraz więcej zapytań typu: czy w moim wieku (mam 25 lat) mogę jeszcze coś zrobić, by nauczyć się głoski „r”?, jak długo trwa praca nad tą głoską?, czy możliwe jest wypożyczenie aparatu do korekcji rotacyzmu? Jak długo trzeba ćwiczyć z tym aparatem?, gdzie w pobliżu mego miejsca zamieszkania mają pana aparat?, kto z logopedów  w Polsce pracuje wg pana metod i z pomocą pana urządzeń? Te i szereg innych pytań, stawianych mailowo, telefonicznie i podczas wizyt, skłaniają mnie do zamieszczenia tutaj tego materiału.

Każdy rodzaj rotacyzmu jest inny. Determinowany jest innymi czynnikami funkcjonalnymi i warunkami anatomicznymi. Wizyta u logopedy pozwala ustalić te uwarunkowania, by przeciwdziałać im w terapii, by przewarunkowywać stare patomechanizmy i wyrabiać (poprzez ćwiczenia z wibratorem logopedycznym) nowe nawyki artykulacyjne (wymawianiowe). Nie jest wskazane jedynie podpatrywanie filmików z efektami, na których pokazano fragmenty ćwiczeń z aparatem. To za mało, by efektywnie poradzić sobie z problemem rotacyzmu. Są różne rodzaje rotacyzmu, np. wargowy, przyzębowy, monowibracyjny, boczny, policzkowy, gardłowy, tylnojęzykowy, uvularny.

Każde podejście terapeutyczne wymaga innej metodyki postępowania i indywidualizacji w korekcji rotacyzmu. Nie ma jednego algorytmu postępowania, który sprawdza się na wszystkich osobach. Są jedynie ogólne metodyczne wskazania, które przekazuję logopedom podczas szkoleń. Nie każdy z logopedów, który kupuje wibrator logopedyczny, zgłasza się na szkolenie do mnie w zakresie jego użytkowania. Sam zakup aparatu nie gwarantuje sukcesu w jego użytkowaniu. Trzeba mieć też umiejętności praktyczne i doświadczenie. Z tego powodu mogę polecać tylko tych logopedów w Polsce, których przeszkoliłem (o ile wyrażają na to zgodę). Sam pracuję z różnymi typami wibratorów logopedycznych ponad 30 lat. W tym czasie opracowałem i przetestowałem pięć wersji aparatów. Aparaty te sprawdzają się od ponad 25 lat w różnych gabinetach, poradniach i klinikach w Polsce i w nielicznych placówkach zagranicznych.

Jaki wiek predysponuje do osiągania najlepszych efektów w korekcji rotacyzmu?

Rotacyzm - skutecznie leczenieIm młodszy wiek, tym mniej utrwalona patologia, tym łatwiej i krócej wyrabia się prawidłowe nawyki artykulacyjne, tym szybciej przewarunkowuje się patomechanizmy. Jednak dziecko ma mniej dojrzałą motywację do ćwiczeń i jego koncentracja na ćwiczeniu nie jest taka, jaka bywa u dorosłej osoby. Starsze osoby zgłaszają się na terapię zazwyczaj z dojrzałą motywacją. Starsze osoby zazwyczaj doświadczyły już dyskomfortu wynikającego z wady wymowy i, przynosząc swoje pieniądze, wiedzą czego chcą. Z rzadka pojawiają się u mnie też dorośli, którzy przychodzą z nierealistycznymi oczekiwaniami. Spodziewają się efektu natychmiastowego  w sytuacji, gdy utrwalali swoją patologie przez kilkadziesiąt lat.
Najstarszy pacjent, który zdecydował się na korekcję rotacyzmu miał w moim gabinecie 55 lat. Z powodzeniem zakończył terapię.

Ja długo trzeba ćwiczyć z pomocą wibratora logopedycznego, by uzyskać zamierzony efekt?

Wibrator logopedycznyTo zależy od uwarunkowań patologii, od wieku pacjenta, od częstotliwości, poprawności metodycznej i systematyczności ćwiczeń. Efekt zależy też od dojrzałości motywacyjnej do zajęcia się problemem. W moim gabinecie dzieci uzyskują efekt, w postaci wyizolowanej głoski „r”, przeciętnie po dwóch tygodniach. Dorośli potrzebują trzy do czterech tygodni. W jednym i w drugim przypadku bywają wyjątki szybszego dochodzenia do efektu, nawet po kilku dniach. Jednak korekcja rotacyzmu nie kończy się na wywołaniu prawidłowo brzmiącej głoski. Musi być ona wprowadzona jeszcze  do wymowy w sylabach i w słowach. Zdarza się, że niektórzy pacjenci zadowalają się samym efektem wyizolowanej głoski „r”, sądząc, że wymowa w słowach sama się pojawi. Kończenie terapii po efekcie uzyskania wyizolowanej głoski „r” jest błędem.

Czemu poświęcona jest wizyta konsultacyjna w pana gabinecie? – takie pytania zadają chcący odwiedzić mój gabinet.

Ustaleniu uwarunkowań (czynnościowych i anatomicznych) rotacyzmu. W czasie wizyty sprawdzam, z jakimi oczekiwaniami przybywa do mnie pacjent i oceniam swoje możliwości przyjścia mu z pomocą. Określam też warunki, na których mogę mu pomóc. Dokonuję próby   z aparatem (wibratorem logopedycznym) i oceniam, czy już od pierwszej wizyty może on zacząć ćwiczyć z aparatem. Jeśli pierwsza próba okazuje się być niepomyślna, czas tej wizyty poświęcam na instruktaż związany z przygotowaniem go do ćwiczeń z aparatem. Etap przygotowawczy jest ważnym elementem w korekcji rotacyzmu, gdyż zmniejsza on ilość błędów podczas późniejszego ćwiczenia z aparatem. Warto ten etap przejść, gdyż skraca on dochodzenie do zamierzonego efektu. Gdy pierwsza próba z wibratorem daje pozytywny efekt  (pozytywny w wielu rożnych aspektach), przekazuję pacjentowi instrukcję metodyczną dotyczącą ćwiczenia z aparatem w domu i wypożyczam taki aparat na tydzień.

Jak długo i jak często trzeba ćwiczyć z aparatem?

Obowiązuje zasada systematycznego, częstego i poprawnie metodycznego ćwiczenia z aparatem. Zazwyczaj zalecam dzieciom ćwiczyć 5 razy w ciągu dnia po 10-15 minut w jednym ćwiczeniu. W przypadku dzieci, instruuję ich rodziców w zakresie metodyki, podając program rozpisany na cały tydzień. Jeśli po tygodniu nie pojawia się wyizolowana głoska „r”, gdy brak samodzielnej wibracji języka, to trzeba zadać sobie pytanie, dlaczego tak się dzieje. Wtedy spotykam się po tygodniu od chwili wypożyczenia wibratora logopedycznego. Ustalam, co było zrobione źle, jakie były uchybienia metodyczne. Gdybym spotkał się po dwóch tygodniach, to ćwiczący mógłby utrwalać coś niewłaściwego zbyt długo, co byłoby trudniejsze do usunięcia. Z tego powodu spotykam się po tygodniu.

Zainteresowanych tematem odsyłam po inne treści do materiałów na stronie: www.rotacyzm.pl
lub na stronę: www.demostenes.pl

Ten wpis został opublikowany w kategorii Rotacyzm, Terapia. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.